JOM KITA KAWAN....

Monday, 28 September 2009

IBNU SINA TOKOH ILMUWAN ISLAM

Ibnu Sina

(Abu Ali al-Huseyn bin Abdullah bin Hassan Ali bin Sina)


Siapa Ibnu Sina? Hebat sangatkah Ibnu Sina? Genius???
Di barat beliau dikenali dengan nama Avicenna . Berbangsa Parsi dan dikatakan dilahirkan pada tahun 375H, di desa Afshanah berdekatan dengan kota Kharmaitan Propinzi Bukhara, Afghanistan.
  • Pelajaran pertama yg diterimanya pada zaman kanak2 adalah Al Quran dan berjaya menghafal al Quran pada umur 10 tahun.
  • Digelar "Doktor Di Raja" pada ketika umurnya 18 tahun.
  • Menguasai seluruh cabang ilmu pengetahuan yang ada pada zamannya seperti tafsir, fiqh, perbandingan agama, tasawuf dll.
  • Turut menguasai ilmu berbentuk duniawi termasuklah bidang falsafah, kedoktoran, geometri, astronomi, muzik,syair, teologi,politik, matematik, fizik,kimia,sastera dan kosmologi
  • Diusianya 21 tahun, menulis karya yang pertama berjudul "Al-Majmu".Himpunan risalah karyanya dihimpunkan dalam satu buku besar yang berjudul "Essai de Bibliographie Avicenna" oleh Pater Dominican di Cairo.
  • Bukunya Al Qanun Fit-Tibb (Peraturan Perubatan) dianggap sebagai perbendaharaan ilmu perubatan dan menjadi rujukan para ilmuwan serta para doktor sejak berzaman.Malah ia turut diterjemah ke dalam pelbagai bahasa. (Entah ada ke tidak terjemahannya dalam bahasa Melayu..ekk?!) Buku ini diangkat sebagai Ensiklopedia Kedoktoran.
  • Penulis2 barat menanggap Ibnu Sina sebagai "Bapa Doktor" kerana telah menyatupadukan toeri perubatan Yunani Hippocrates dan Galen. Malah Ibnu Sina turut diberi gelaran "Medicorum Principal " atau "Raja Diraja Doktor" oleh kaum Latin Skolastik. Dalam dunia Islam beliau dianggap "Zenith" iaitu puncak tertinggi dalam ilmu kedoktoran
  • Dalam bidang geografi Ibnu Sina dengan mudah memecahkan teori berkenaan dengan bagaimana sungai2 berhubungan dan berasal dari gunung-ganang dan lembah2 yang gagaldipecahkan oleh ilmuwan dari Yunan dan Roman.
  • Ibnu Sina juga sangat terkenal di dalam mengembangkan ilmu psikologi dan membuat penemuan baru dalam ilmu perubatan yang disebut "psychosomatic medicine". Turut memberi sumbangan dalam ilmu diagnosis mengenal penyakit melalui denyutan jantung dan nadi. Hebat nyerr....!

Orang yang berilmu dan hebat sepertinya bukan datang selalu. 1 dalam sejuta.Dan orang yang hebat sepertinya turut meninggal dalam usia yang dianggap masih muda. Meninggal dunia di Hamdan dalam usianya menjangkau 58 tahun pada bulan Ramadhan 428H/1037 M. Makam beliau di Hamdan dikelilingi oleh makam2 doktor Islam yang lain. Hal ini menyebabkan para ilmuwan merasa bertuah jika dapat dikuburkan di tanah perkuburan di mana "Zenith" Islam ini bersemadi.

Bertuahnya kita kerana dikurniakan seorang ilmuwan yang "dahsyat " sepertinya! Harimau mati meninggalkan belang. Manusia mati meninggalkan nama.

Al Fatihah buat Ibnu Sina. Semoga rohnya dicucuri rahmat. Amin.



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...